Bachelor in Management & Digital

Diplôme national en convention avec l’Université Polytechnique Hauts-de-France
Licence Droit, Économie, Gestion / Mention Gestion

FOR WHOM ?

For admission to the first year of undergraduate studies (Licence 1):

High school students preparing for a general baccalaureate. Specialization in ‘Mathematics’ in the first year strongly recommended – specialization in ‘SES’ (Social and Economic Sciences) recommended in both first and final year. »


Why choose this bachelor ?

  • Understand and support the impacts of digital transformation within companies
  • Develop practices with a sustainable and ethical approach
  • Manage people, develop products and manage companies in the digital age
  • Retain a wide choice of possible directions after the degree

ADVANTAGES

  • A hybrid « management & digital » training that provides a dual skill set.
  • Innovative pedagogical methods and tools, along with soft skills development.
  • Possibility of an apprenticeship program in the third year (L3).
  • Optional paths to customize one’s curriculum.


Le programme

Licence 1

Semestre 1
Enseignements fondamentaux24  crédits
Comptabilité financière4
Introduction à la gestion d’entreprise2
Introduction au management2
Bureautique de gestion (Excel)2
Statistique descriptive2
Bases de données2
Culture générale du numérique2
Introduction au droit2
Analyse et politique de l’économie du numérique2
Soft skills2
Anglais2
Parcours optionnel (voir ci-dessous)6 crédits

 

Semestre 2
Enseignements fondamentaux26  crédits
Comptabilité financière4
Analyse et théories des organisations4
Bureautique de gestion4
Analyse et politiques économiques4
Connaissance de l’entreprise du numérique2
Système de gestion de contenu des sites web2
Droit des contrats2
Soft skills2
Anglais2
Parcours optionnel (voir ci-dessous)4 crédits

Licence 2

Semestre 3
Enseignements fondamentaux26  crédits
Marketing opérationnel5
Management des ressources humaines4
Comptabilité de gestion4
Veille informationnelle, méthodes et outils2
Connaître et choisir les outils de business intelligence2
Gestion de projet1
Introduction à l’économie et au commerce international2
Soft skills2
Anglais2
1ère année de stage (rapport) et professionnalisation2
Parcours optionnel (voir ci-dessous)4 crédits

 

Semestre 4
Enseignements fondamentaux26  crédits
Gestion budgétaire3
Data Marketing4
Introduction au progiciel de gestion intégré3
Soft skills3
Probabilités / statistiques4
Droit de la concurrence & de la distribution3
Projet d’initiative4
Anglais2
Parcours optionnel (voir ci-dessous)4 crédits

Licence 3

Semestre 5
Enseignements fondamentaux26  crédits
Marketing et stratégie digitale3
Fondamentaux de la stratégie d’entreprise4
Economie du numérique3
Développement durable et RSE3
Fiscalité4
Droit du numérique2
2ème année de stage (rapport) et professionnalisation2
Soft skills3
Anglais2
Parcours optionnel (voir ci-dessous) ou période en entreprise (alternance)4 crédits

Programme en cours de finalisation pour une ouverture en 2023 :

Semestre 6
Enseignements fondamentaux
Analyse et diagnostique financier
Les enjeux de la cybersécurité
Jeu d’entreprise
Initiation à la programmation
Droit du travail
Soft skills
Anglais
Parcours optionnel (voir ci-dessous) ou période en entreprise (alternance)

Optionnal courses

1 – The cultural openness course

To be chosen at the start of the academic year

  • Each year, the student chooses subjects allowing them to broaden their knowledge in various fields.
  • Develop curiosity, openness to others, to ideas and to differences (« openness to the world »)
  • Develop an « artistic » sense
  • Acquire skills that are useful from a professional point of view (« business support »)
  • Learn a second language

Course Materials

2 subjects per semester to be chosen in the different areas

  • Languages: German, Spanish, Chinese
  • Openness to the world: geography of globalisation, music and philosophy, etc.
  • Creativity/Sport: theatre, improvisation, photography, etc.
  • Business support: IT, consumer sociology, business ethics, etc

2 – The entrepreneurship course

To be chosen at the start of the academic year

  • The student has a business creation project and joins the Pépite France programme, the leading network of student-entrepreneurs, subject to validation by the Commission.
  • They benefit from time dedicated to the development of their project (4 afternoons per week) and they are supported by the HubHouse, the University’s incubator-accelerator.
  • Each year is validated by 3 panel sittings: in November for semester 1 (4 credits), in February and May for semester 2 (4 credits).
  • The student is made aware of environmental and societal issues and reflects on the creation of a start up.
  • The « Positive Impact » Start-up course was created to provide resources and tools that make it possible to create a project in response to local problems in the region.
  • The different steps:
    • year 1: emergence of the project (development of the idea, market study and validation of the problem, development of a project plan)
    • year 2: feasibility study of the project (business model, communication and operation in network mode, development of the prototype)
    • year 3: implementation (experimentation phase, support with coaches, participation in the FGES Start-up regional competition with positive impact)

Course Materials 

In bachelor 1 :

  • Creativity, design thinking and project management (semester 1)
  • Economic aspects of sustainable development (semester 1)
  • Introduction to Organisational Behaviour (semester 2)
  • Social business (semester 2)

3 – Le parcours pépite

A choisir à la rentrée universitaire

Les étudiants qui souhaitent intégrer le parcours Pépite sont des étudiants porteurs de projets. Ils ont l’ambition de créer une activité. Ils peuvent candidater au dispositif Pépite qui est un statut national. Ils passeront alors devant une commission.

Ce statut favorise la mise en relation des projets de création d’entreprise des étudiants et jeunes diplômés avec les entreprises ainsi que les structures d’accompagnement et de financement. Ce statut permet aussi de construire et développer son projet entrepreneurial dans le cadre de son cursus universitaire, au sein de son établissement, en plus de bénéficier d’un accompagnement.

Stages en L1 & L2, alternance en L3

Licence 1 :

Stage ou CDD, mission d’exécution de 4 semaines minimum

Licence 2 :

Stage ou CDD, mission de technicien de 4 semaines minimum

Licence 3 :

Stage ou CDD, mission en lien avec la poursuite d’études de 6 semaines minimum

ou alternance : 3 jours par semaine en entreprise sur l’ensemble de l’année universitaire.


SUCCESS RATE

64% Bachelor 1
56% Bachelor 2

And After ?

Opportunities for further studies in a wide range of fields:

  • Master’s in Business Management.
  • Specialized Master’s programs in various areas of business: Human Resources, Marketing, Digital Strategy, etc.

Les Masters proposés à la FGES :


PEDAGOGICAL COORDINATOR

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