BACHELOR IN ECONOMICS AND FINANCE
Diplôme national en convention avec l’Université de Lille
Licence Droit-Economie-Gestion, Mention Economie et Gestion
FOR WHO ?
For admission to the first year of undergraduate studies (Licence 1):
High school students who have completed a general baccalaureate (baccalauréat) with the following recommended subjects:
In 1ère (Première): Mathematics specialization strongly recommended / Economics and Social Sciences (SES) specialization recommended. In Terminale (Terminale): Economics and Social Sciences (SES) specialization recommended / Additional Mathematics specialization recommended.
For admission to the second or third year of undergraduate studies (Licence 2 or Licence 3):
Students who have completed L1 or L2 in Economics, Management (or equivalent degrees).
Why choose this bachelor ?
- Better understand the challenges of the world in which we live through the economy
- Acquire theoretical knowledge related to economics
- Be able to rigorously resolve economic and financial issues
- Develop autonomy, initiative and analytical skills
- Have the widest possible range of directions after the degree
- Because the Economics and Finance degree is demanding and trains executives with a strategic vision, an ability to decipher the complexity of the changing economic and financial world and to make good decisions.
ADVANTAGES
- Various and innovative pedagogical methods and tools: flipped classroom, online assessments…
- Tools to assist in career development: digital platform like My Job Glasses, networking opportunities with professionals…
- Conferences to enhance knowledge on current major topics.
- FGES Transaction, a stock trading association providing real-life simulation of managing a fictional portfolio (market operations, trading, major stock transactions).
SUCCESS RATE 2022-2023
Licence 1
Semestre 1 | ECTS |
Enseignements fondamentaux | 24 crédits |
Introduction au droit de l’entreprise | 3 |
Statistiques – Initiation à Excel | 2 |
Comptabilité financière | 3 |
Initiation à la pensée économique | 3 |
Comptabilité nationale | 2 |
Entreprise et vie économique + Approche du monde du travail | 3 |
Théories des organisations | 2 |
Mathématiques appliquées à l’économie | 2 |
Anglais | 4 |
Parcours optionnel | 6 |
Semestre 2 | ECTS |
Enseignements fondamentaux | 26 crédits |
Monnaie /Banque / Finance | 3 |
Fondements de la Microéconomie | 3 |
Anglais | 4 |
Macroéconomie | 3 |
Entreprise et vie économique + Approche du monde du travail | 4 |
Statistiques | 2 |
Mathématiques appliquées à l’économie | 2 |
Comptabilité financière | 3 |
Organisation juridictionnelle et institutions européennes | 2 |
Parcours optionnel | 4 |
Licence 2
Semestre 3 | ECTS |
Enseignements fondamentaux | 26 crédits |
International economics | 3 |
La monnaie | 3 |
Anglais | 4 |
Histoire de la pensée économique | 3 |
Corporate Social Responsibility | 4 |
Mathématiques appliquées à l’économie | 3,5 |
Statistiques | 3,5 |
Approche du monde du travail et rapport de stage | 2 |
Parcours optionnel | 4 |
Semestre 4 | ECTS |
Enseignements fondamentaux | 26 crédits |
Macroéconomie | 2 |
Conjoncture macroéconomique | 2 |
Analyse microéconomique | 3 |
Gestion des coûts | 4 |
Anglais | 4 |
Mathématiques appliquées à l’économie | 2 |
Statistiques | 2 |
Initiation aux calculs financiers | 4 |
Introduction to intercultural Management | 3 |
Parcours optionnel | 4 |
Licence 3
Semestre 5 | ECTS |
Enseignements fondamentaux | 26 crédits |
Analyse de données | 3 |
Analyse financière | 4 |
Macroéconomie approfondie (financière) | 4 |
Fiscalité d’entreprise | 3 |
Théorie du risque | 2 |
Anglais | 4 |
Recherche opérationnelle | 2 |
Initiation à la programmation | 2 |
Approche du monde du travail et stage | 2 |
Parcours optionnel | 4 |
Semestre 6 | ECTS |
Enseignements fondamentaux | 26 crédits |
Analyse de la croissance | 4 |
Économétrie | 3 |
Anglais | 4 |
Théorie des marchés financiers | 4 |
Produits dérivés et structurés | 4 |
Investment Appraisal | 4 |
Approche du monde du travail | – |
Projet d’initiative | 3 |
Parcours optionnel | 4 |
1 unité d'enseignement santé (parmi les parcours optionnels)
La FGES et la Faculté de Médecine & Maïeutique proposent la possibilité de suivre en Licence 1 d’économie-finance une unité d’enseignement « santé ».
L’étudiant souhaite intégrer la 2ème année de Médecine ou de Maïeutique à la Faculté de Médecine & Maïeutique.
Pour cela, il doit :
- valider son année de Licence en 1ère session (sans rattrapages) et valider les 10 crédits ECTS associés aux matières de la mineure Santé
- déposer un dossier de candidature (lettre de motivation, bulletins de notes…) pour passer les épreuves d’admission
Matières du Parcours
– Semestre 1 : Physique/biophysique, chimie/biochimie, données et statistiques, embryologie/histologie, anatomie sciences humaines et sociales (6 crédits)
– Semestre 2 : Biologie cellulaire, génétique, pharmacologie, sciences humaines et sociales (4 crédits)
4 parcours optionnels (4 crédits/semestre)
1 – The cultural openness course
A choisir à la rentrée universitaire
- L’étudiant choisit chaque année des matières lui permettant d’élargir son champ de connaissances dans des domaines variés.
- Il veut développer sa curiosité, son ouverture aux autres, aux idées et aux différences (« ouverture au monde »)
- Il souhaite développer son sens « artistique »
- Il veut acquérir des compétences utiles d’un point de vue professionnel (« appui métier »)
- Il peut suivre une seconde langue
Matières du Parcours
2 matières par semestre à choisir dans des pôles différents
- Langues : allemand, espagnol, chinois
- Ouverture au monde : géographie de la mondialisation, musique et philosophie, …
- Créativité / Sport : théâtre, impro, photo,…
- Appui métier : informatique, sociologie du consommateur, éthique des affaires…
2 – Le parcours entrepreneuriat
A choisir à la rentrée universitaire
- L’étudiant a un projet de création d’entreprise et intègre programme Pépite France, 1er réseau d’étudiants-entrepreneurs, sous réserve de validation par la Commission.
Il bénéficie de temps dédié au développement de son projet (4 après-midis par semaine) et il est accompagné par le HubHouse, incubateur-accélérateur de l’Université.
Chaque année est validée par 3 temps de jury : en novembre pour le semestre 1 (4 crédits), en février et en mai pour le semestre 2 (4 crédits).
- L’étudiant est sensibilisé aux enjeux environnementaux et sociétaux et réfléchit à la création d’une start up.
Le parcours Start-up « à Impact Positif » a été créé pour mettre à sa disposition des ressources et des outils qui rendent possibles la création d’un projet en réponse aux problèmes locaux de la région.
Les différentes étapes :
– année 1 : émergence du projet (développement de l’idée, étude de marché et validation de la problématique, développement d’un plan de projet)
– année 2 : étude de faisabilité du projet (business model, communication et fonctionnement en mode réseau, développement du prototype)
– année 3 : mise en œuvre (phase d’expérimentation, accompagnement avec les coaches, participation au concours régional FGES Start-up à impact positif)
Matières du Parcours
En licence 1 :
- Créativité, design thinking et gestion de projet (semestre 1)
- Aspects économiques du développement durable (semestre 1)
- Introduction to Organisational Behaviour (semestre 2)
- Social business (semestre 2)
3 – Le parcours sciences politiques
A choisir à la rentrée universitaire
- L’étudiant souhaite acquérir une double compétence en suivant une formation pluridisciplinaire ouverte sur le monde contemporain
- Il est prêt à s’investir dans une formation qui nécessite d’aimer écrire et argumenter, et d’avoir une capacité de travail et de mémorisation…
- Il suit ses cours en anglais
Matières du Parcours
4 matières dispensées par an
– L1 semestre 1 : Global geopotical risk and Business decision-making / Democracy in Asia
– L1 semestre 2 : Conflicts, mediation / Rwanda, Libya, Syria – The responsibility to protect : when to intervene ?
– L2 semestre 3 : Africa and the 21st century : ressources ; governance, stability and growth / Explaining the rise of Japan
– L2 semestre 4 : The rise of populist parties and personalities : the liberal order at risk / From Mao to Xi : charting the future of China
– L3 semestre 5 : Japan : Work and Gender / The Challenges of ICT’s (Information, communication, technology) : Privacy, Democracy, Truth
– L3 semestre 6 : Examining the Behavior of U.S. Foreign Policy : Contending Theories of International Relations / Forecasting the 21st Century : Politics, Business, Technology, Development, Environment, and Conflict
4 – Le parcours prépa grandes écoles
Choix à faire sur la plateforme d’inscription en 1ère année universitaire (parcoursup.fr)
- L’étudiant veut intégrer une grande école de commerce
- Il est motivé et a une capacité de travail importante
Matières du Parcours
Cours de préparation aux concours des grandes écoles (voir page Prépa)
1 stage en entreprise chaque année
- Licence 1 : stage ou CDD, mission d’exécution de 4 semaines minimum
- Licence 2 : stage ou CDD, mission « relations clients » de 4 semaines minimum
- Licence 3 : stage ou CDD, mission en lien avec la poursuite d’études de 6 semaines minimum
What to do after this Bachelor’s degree ?
Facilitated continuation of studies through the offered pathways:
- Master’s degree in Economics Specialized
- Master’s degree in a business field: Banking, Finance, Management, …
- but also specialized Master’s degree in Corporate Finance and Markets, Wealth Management…
During an internship in a company during high school, I discovered the supply chain and purchasing sectors which I really liked. This experience was decisive in the choice of my studies. I chose the Economics and Finance bachelor’s degree, on the one hand for its multidisciplinarity, and on the other because it offered the political science course which greatly interested me.
Moreover, in addition to the good reputation of the university, it is a course which offers good professional prospects and many outlets. It was very important for me that my course did not close doors to me, as I didn’t have a specific professional direction. For my part, this degree allowed me to acquire a solid foundation in economics, as well as to develop thoroughness and precision in my work. I had the chance to work with teachers and managers with a good pedagogical approach who listened to everyone.
After my degree, I would like to enter Science Po Paris or an IEP in order to achieve a master’s degree in international relations or European affairs
The interest of the Economics and Finance degree programme is the variety of courses offered, allowing not only to acquire a solid foundation in economics, but also to discover other disciplines such as accounting or management, and thus to keep a wide choice of possible courses open for a masters.
Having interests other than the economy, I really appreciated the opening subjects.
Thanks to its moderate size, the advantage of being a student at the FGES is the accompaniment and support available for our professional direction, with an administration and teachers who know us and listen to us.
I completed the 3rd year of my bachelor’s degree in Seoul, as part of a university exchange which allowed me to meet other students from all over the world, and maintaining these contacts can always prove to be useful in the future.
I also took advantage of this exchange to do my Bachelor 3 internship in Seoul.
Today doing a « Development Economics » Masters at the Sorbonne, I am positive that the degree in Economics and Finance
gave me the solid foundation required to continue my studies in economics and other useful knowledge to help me stand out from other students.